w De lift van de toekomst | Liftconsult

Het moet een revolutie worden voor de wereldwijde hoogbouw. ThyssenKrupp heeft een nieuw liftsysteem ontwikkeld die geen kabels meer nodig heeft en waar de cabines zich dankzij magneettechnologie even gemakkelijk horizontaal als verticaal door gebouwen kunnen verplaatsen. Hierdoor kan ik de toekomst veelvormiger, hoger en doelmatiger worden gebouwd. Dit is extra belangrijk vanwege de toenemende verstedelijking van de wereldbevolking.

De nieuwe lift werd deze week in Essen gepresenteerd en werd door sommige kranten al vergeleken met de glazen lift uit Roald Dahls sprookje Sjakie en de Chocoladefabriek. Volgens ThyssenKrupp is het de grootste doorbraak in de technologie sinds de uitvinding van de kabellift 160 jaar geleden. De nieuwe lift, Multi genaamd, komt in 2016 op de markt. 
 
De voordelen lijken oneindig. Zo kunnen in dezelfde liftkoker meerdere liftcabines worden aangebracht. De capaciteit van liftsystemen stijgt daardoor 50 procent. Ook zijn de nieuwe liften veel energiezuiniger. Ook het gewicht van de cabines zal worden gehalveerd. Daarnaast kunnen liftkokers veel kleiner worden, waardoor de voor kantoren of andere doeleinden te gebruiken vloerruimte met 25 procent kan stijgen. In sommige gebouwen nemen liftsystemen soms 40 procent van de vloerruimte in gebruik.
 
ThyssenKrupp is vooral bekend als staalproducent. Maar het bedrijf is met een jaarlijkse omzet van 6,4 miljard euro ook de op twee na grootste liftenproducent in de wereld: na OTIS en Schindler. De nieuw ontwikkelde lift werd donderdag in Essen gepresenteerd door Andreas Schierenbeck, bestuursvoorzitter van de liftendivisie van ThyssenKrupp. Hij zei dat de nieuwe lift inspeelt op de toenemende creativiteit van architecten.
 
Daardoor is het noodzakelijk liftsystemen te ontwikkelen die beter geschikt zijn voor deze gebouwen en ook meer mensen kunnen vervoeren. Van de eendimensionale verticale liften stappen we nu over naar de tweedimensionale systemen met meerdere cabines. "Dit is een totaal nieuwe technologie die inspeelt op de toenemende mobiliteit in de wereld", zegt Schierenbeck.
 
Magnetische velden
In plaats van kabels zorgen elektromotoren samen met magnetische velden voor de verplaatsing van de liften, dezelfde systemen als die worden gebruikt voor sommige metro's en zweeftreinen. Die kan 500 kilometer per uur halen, de lift maar 5 meter per seconde. Daardoor hoeft de motor veel kleiner te zijn. Er is een motor in de rails en een in de cabine. Op verschillende verdiepingen zitten 'exchangers' waardoor de lift van boven naar beneden naar links en rechts kan worden verplaatst. Dat was de grote technische uitdaging. Het systeem lijkt veel op de Pater Nosters - de instapliften die in de jaren zestig en zeventig in veel gebouwen waren. Hier moest je instappen als de lift nog bewoog. Hoewel de snelheid maar 25 centimeter per seconde was, werd het link gevonden. Zeker als mensen op dezelfde verdieping moesten in- en uitstappen. In de jaren zeventig werd het ook verboden. De Multi stopt gewoon. Ook werken de cabines onafhankelijk: de ene kan stoppen en de andere zicht voortbewegen.
 
Grote toekomst
Passagiers zullen geen druk voelen als ze de lift nemen. Volgens Schierenbeck zijn wolkenkrabbers van 300 meter of hoger ideaal voor de nieuw ontwikkelde liftsystemen, maar ook middelgrote gebouwen kunnen er voordelen bij hebben. 'En architecten kunnen gebouwen ontwerpen waarin zij in hun stoutste dromen niet aan hebben gedacht.' ThyssenKrupp denkt dat de nieuwe liftsystemen grote toekomst hebben nu hoger en meer variabeler zal moeten worden gebouwd. McKinsey stelde in een rapport dat de woonruimte in de steden van de wereld tot 2025 met 85 procent zal moeten stijgen. Daar is een totale som mee gemoeid van 58 biljoen euro (58 duizend miljard). Jaarlijks zullen de uitgaven voor liften toenemen met 5 procent tot 52 miljard euro in 2025. 'In de New York City verspillen de kantoormensen jaarlijks 16,6 jaar aan het wachten voor een lift en 5,9 jaar in een lift. Daaruit blijkt hoe belangrijk het is liftsystemen te verbeteren', zegt Schierenbeck.
 
Bron: Volkskrant
 
 

Gerelateerde artikelen