De nieuwe liftnormen EN 81-20 & EN 81-50 in de startblokken.
De Huidige normen, de EN 81-1 en EN 81-2 zijn inmiddels 15 jaar actueel en zijn op een aantal vlakken verouderd. Middels onderzoek, uitgevoerd door de Europese normalisatie instituten, is gebleken dat met nieuwe thans toegepaste technieken vernieuwing van de huidige normen niet alleen mogelijk maar ook noodzakelijk zijn. Belangrijk(st)e uitgangspunten bij de ontwikkeling van de nieuwe normen zijn het verbeteren van de veiligheid voor passagiers en onderhoudspersoneel.
Met de komst van de nieuwe normen is de scheiding op basis van het type aandrijfsysteem (tractie EN 81-1 of hydraulisch EN 81-2) komen te vervallen. De EN 81-20 beschrijft de ontwerpeisen voor personen- en goederenliftinstallaties. De EN 81-50 beschrijft de ontwerpregels, onderzoekmethodes en berekeningsmethodieken voor personen- en goederenliftinstallaties. Ook zijn de spelregels in de nieuwe normen duidelijker beschreven waardoor de talloze interpretaties grotendeels worden gereduceerd.
De nieuwe normen zijn van kracht per 31 augustus 2017. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de EN 81-1 & EN 81-2(+A3) zijn:
Voor passagiers:
- Liftdeuren sterkere constructie en uitbreekbeveiliging
- Cabinedeur vergrendelsysteen
- Brandwerendheid-eisen cabine-interieur
- Detectiesysteem liftdeuren
- Beveiliging tegen ongecontroleerde opwaartse beweging/versnelling
- Cabine verlichting
- Veiligheidsglas spiegels
Voor onderhoudspersoneel:
- Bediening paneel (inspectie) in de schachtput
- Ontgrendeling schachtdeuren
- Toegang machinekamer
- Vrije ruimtes (op- onder lift)
- Balustrades cabine-dak
- Sterkte en constructie afscherming schachtput
Heeft u vragen over dit onderwerp? De medewerkers van Liftconsult staan u graag te woord.
Date: vrijdag, 20 mei, 2016