w Geschiedenis van de lift in een notendop | Liftconsult

Heden ten dage is de aanwezigheid van een liftinstallatie vaak verplicht en het gebruik van een liftinstallatie een vanzelfsprekendheid. Door een eenvoudige druk op de bedieningsknop staat men binnen luttele seconden enkele tientallen meters veilig boven het aardoppervlak. Het verticaal vervoeren van mensen en goederen is niet meer weg te denken in de huidige tijd.

De Grieken
Ongeveer 287 jaar voor Christus ontwierp de Griekse ingenieur Archimedes van Syracuse het eerste hefplateau voor goederen voorzien van touwen en haspels. Hierbij werden de touwen om een haspel gewonden en werden met behulp van bomen en een windas de goederen verticaal verplaatst.
 
De Romeinen
Ongeveer vijftig jaar voor onze jaartelling beschrijft de Romeinse militair en architect Vitruvius in zijn boek "De Architectura" waarschijnlijk voor het eerst het concept van de liftinstallatie voorzien van katrollen. In zijn beschrijving wordt gesproken over een hefplateau voor goederenvervoer voorzien van een touw en katrol, waarbij het plateau middels man-en dierkracht verticaal kan worden voortbewogen. 
 
Industriële revolutie
Wanneer omstreeks 1743 de eerste industriële revolutie plaatsvindt, wordt de eerste “personen” (trommel)liftinstallatie ontworpen en gebouwd. Deze liftinstallatie wordt gebouwd in het paleis van Lodewijk XV te Versailles. Diverse bronnen weten te melden dat Lodewijk XV de liftinstallatie voornamelijk gebruikt om zijn maîtresse(s) discreet toe te laten.
 
Met de komst van de industriële revolutie kwam de ontwikkeling van liftinstallatie in een stroomversnelling. De mogelijkheid om met voornamelijk stoom grote krachten gecontroleerd en geleidelijk over te brengen, had behoorlijke gevolgen. De destijds moderne fabrieken maakten steeds meer gebruik van één of meerdere stoommachines die via een systeem van loopwielen en riemen de goederenliften in beweging brachten. In een later stadion werden er goederenliften met een hydraulische (oliedruksysteem) ontworpen en maakte de op stoom aangedreven systemen hier steeds meer plaats voor.
 
Stedelijke ontwikkeling
Vanaf ongeveer 1860 wordt het toepassen van personen liftinstallaties ook steeds belangrijker bij het ontwerp van stedelijke ontwikkeling. Vanwege ruimtegebrek worden de steden steeds meer gedwongen in de hoogte te gaan bouwen. Echter, de destijds vaak toegepaste trommelsystemen met hun enorme trommels om de hijskabels op en af te winden, bleven altijd nog behoorlijke doorn in het oog.
 
De eerste tractie lift
In 1877 introduceerde de mijnbouwingenieur Friederich Kroepe de eerste elektrische tractielift (voortbeweging middels wrijvingskracht). Bij dit concept lopen de stalen draagkabels gemonteerd op de liftcabine over een elektrisch aangedreven schijf met groeven naar het contragewicht. Friederich Kroepe loste hiermee in één klap problemen zoals de benodigde ruimte voor de enorme trommels op. De tractielift is heden ten dage nog steeds het meest toegepaste concept.
 
De primaire functie van de moderne liftinstallatie is nog gelijk aan 287 jaar voor Christus. Echter, vanaf ca. 1743 tot op de dag van vandaag, heeft de ontwikkeling van de lifttechniek achter de liftbedieningsknop, niet stil gestaan. 
 
Bron: Liftconsult, Uw partner in onafhankelijk liftadvies en roltrapadvies
 
 

Gerelateerde artikelen