Zo’n 60.000 Nederlandse liften zijn niet veilig.

Ongeveer 500 mensen per jaar eindigen hun rit omhoog of omlaag met letsel dat uiteenloopt van een blauwe vinger tot botbreuken. Dat blijkt uit een inventarisatie van bracheorganisatie VLR. De lift is nog steeds het veiligste transportmiddel ter wereld, zegt Wim Koster, directeur van liftenbouwer Kone. Maar er zitten wel grote verschillen tussen de liften. In 1998 zijn er namelijk strengere richtlijnen voor de sector gekomen. De liften van na 1998, ongeveer een derde van de 93.000 in Nederland, zijn daardoor geavanceerder en veiliger. ''Je kunt het vergelijken met een oldtimer. Die krijgt elk jaar net als nieuwere auto’s een APK‐keuring. Maar de moderne auto is veiliger doordat er bijvoorbeeld een airbag inzit”, zegt Koster.
 
Bij de liften betekent het dat ouderwetse liften soms niet helemaal gelijk aan een verdieping stoppen waardoor mensen kunnen struikelen en vallen. Ook kunnen passagiers klem kunnen komen te zitten tussen deuren te zitten omdat moderne sensoren en een afsluitbare kooi ontbreken. Zeker de zogenaamde staphoogte, die in Nederland 12 centimeter mag zijn, kan gevaarlijk zijn, zegt Koster. ''Er zijn steeds meer bejaarden met rollators en als die vallen kunnen ze makkelijk een heup breken.”
 
Met wat extra voorzieningen kunnen liften aanzienlijk veiliger worden, stelt Koster. Het meest simpele zou zijn als Nederland, net als omringende landen als Frankrijk en Duitsland, de Europese SNEL‐veiligheidsnorm (Safety Norm for Existing Lifts) als wettelijke standaard zou nemen. Die norm schrijft onder meer voor dat de liften een frequentieregeling krijgen, om het stopverschil te verkleinen, en sensorlijsten zodat mensen niet meer met dichtgaande deuren hoeven te worstelen.
 
Vooralsnog ziet het kabinet echter nog niets in extra voorschriften. Volgens Koster omdat het aantal dodelijke ongevallen minimaal is, zo’n 1 per twee jaar. ''Maar er is dus meer aan de hand dan dodelijke ongevallen”, stelt hij. De 500 mensen met letsel zijn waarschijnlijk nog het topje van de ijsberg. Extra richtlijnen zijn natuurlijk ook extra opdrachten. Koster: ''Daar ga ik niet geheimzinnig over doen. Maar wij handelen in de eerste plaats in veiligheid. Mensen hebben vaak geen keus dan met de lift te gaan, die moet veilig zijn.”
 
bron: SPITS
 
Date: donderdag, 5 mei, 2011